Polskie przepisy prawne nie przewidują specjalnych norm pracy dla pracowników Call Center, dlatego należy przyjąć ogólne wytyczne dotyczące projektowania stanowisk pracy biurowej oraz wymogi dla stanowisk komputerowych określone w Rozporządzeniach Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe oraz rozporządzenie w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Na podstawie obowiązujących przepisów i norm oraz naszego wieloletniego doświadczenia stworzyliśmy listę wskazówek, dzięki którym Twoje Call Center będzie funkcjonowało w sposób efektywny, legalny i bezproblemowy:
- biurka i krzesła w Call Center nie powinny powodować podczas pracy nadmiernego obciążenia układu mięśniowo szkieletowego, muszą być ergonomiczne, a ich konstrukcja nie powinna powodować zmęczenia wzroku;
- stanowisko telemarketera powinno być wyposażone w komputer oraz osobny monitor, to oznacza, że praca na laptopach nie jest zgodna z przepisami;
- ustawienie ekranu monitora względem źródeł światła powinno ograniczać olśnienie i odbicia światła;
- konstrukcja klawiatury powinna umożliwiać użytkownikowi przyjęcie pozycji, która nie powodowałaby zmęczenia – to kolejny punkt, który mówi o wykluczeniu laptopów w pracy telemarketerów, chyba że z zewnętrznymi klawiaturami i monitorami;
- krzesło telemarketera powinno posiadać dostateczną stabilność, stosowne wymiary, regulacje, możliwość obrotu i podłokietniki;
- odległość oczu pracownika od ekranu monitora powinna wynosić 400 ? 750 mm;
- oprócz górnego światła zaleca się wyposażenie stanowisk telemarketerów w lampki biurkowe;
- temperatura w pomieszczeniach biurowych nie powinna być niższa niż 18°C, ale uwaga – z naszego doświadczenia wynika, że 18 °C to trochę za zimno i lepiej podnieść temperaturę o 2 stopnie;
- bardzo ważne dla zdrowia pracowników dobrego Call Center jest, aby strumień powietrza pochodzący z urządzeń wentylacji nawiewnej nie był skierowany bezpośrednio na stanowisko pracy, ponieważ powoduje to znaczące obciążenie dla krtani i strun głosowych;
- dopuszczalny próg hałasu na stanowisku pracy to maksymalnie 80dB, w odniesieniu do 8 godzinnego dobowego wymiaru pracy. Jest to jednak hałas absolutnie niedopuszczalny w Call Center! Naszym zdaniem 55 dB to maksymalny poziom hałasu w Call Center, przy czym zaleca się maksymalne obniżanie tej wartości, poprzez zastosowanie technologii pochłaniających i rozpraszających fale dźwiękowe. Przykładowo przeciętna rozmowa 2 osób obywa się w głośności 40 do 50dB, zaś poziom powyżej 55 dB można określić jako rozmowę ?głosem podniesionym